į pradžią turinys susisiekite  
Informacija apie jogą » Joga Nidra ir Ciklinė meditacija
Ciklinė meditacija

Nuo seno gilaus atsipalaidavimo technikos yra tapusios hatha jogos dalimi. Šavasana („negyvėlio“ poza), skirta atsipalaidavimui po asanų praktikos, minima jau XV amžiaus traktate „Hatha yoga pradipika“. Bet kokia asanų praktika pačiose įvairiausiose Indijos mokyklose baigiama šavasana, dažniausiai – klausantis vedančiojo balso, ramia intonacija paeiliui vardinančio kūno dalis, padedančio praktikuojančiajam sąmoningai atpalaiduoti savo kūną, kas suteikia gilesnį efektą.

 

Iš čia, iš „mokytojo balsu vedamos šavasanos“, kuri Indijos mokyklose buvo praktikuojama daug metų ir netgi – amžių, ir kilo eilė gilios relaksacijos technikų, kur tiesiog be „tiesiog gulėjimo“ naudojamas darbas su sąmone ir įėjimas į transo būseną (t.y. pakitusią sąmonės būseną, kai racionalaus proto aktyvumas, kuriame vyksta beveik nenutrūkstamas vidinis dialogas, mažėja, arba tarsi „užsnūsta“).

 

Pasak šiuolaikinių psichologų, relaksacijos paskatinta lengvo transo būsena jau savaime yra gydantis psichikos „nukrovimas“.

 

Panašios gilios relaksacijos jogos technikos yra Joga Nidra (kurios autorius yra Svami Satyananda Sarasvati) ir Ciklinė meditacija, sukurta „Vivekananda Yoga Kendra“ jogos terapijos institute Bangaloro mieste, Karnatakoje, Indijoje).

 

Pavadinimas „Ciklinė“ atspindi palaipsninį dėmesio judėjimą po visą kūną (dėmesiu „skenuojamas“ kūnas nuo pėdų iki viršugalvio ir atgal, taip sudarant „ciklą“), kas taip pat primena darbą su sąmone Vipasanoje (budistinėje meditacijoje).

 

Ciklinės meditacijos tikslai:

 

* gilus fizinio kūno atpalaidavimas,

* raumenų įtampos zonų aptikimas ir išlaisvinimas,

* „blokų“ atpalaidavimas,

* dėmesio valdymo mokymas sąmoningai nukreipiant dėmesį į vidų, aptinkant „grubesnius“ (raumenis, sąnarius) ir subtilesnius (kraujotaka, nervų sistemos signalai) pojūčius kūne,

* o taip pat ir savo proto ir emocinio fono kaitos stebėjimas, kas yra pirmasis žingsnis meditacijos praktikoje.

 

Visas Ciklinės meditacijos seansas yra atliekamas užmerktomis akimis, o tai veda į pratyaharos būseną (viena Patanjalio aštanga jogos pakopų, reiškianti „pojūčių sutelkimą į vidų“). Įprastai net apie 70% informacijos mes gauname per akis, o šiuo atveju daugiau dėmesio sutelkiame į kinestetinius pojūčius ir savistabą. Tai yra svarbi dabartinių miesto (užaugusių ir gyvenančių perkrautame informaciniame fone) žmonių patirtis, kurie nuo mažens buvo mokomi tik filtruoti, apdirbti iš išorės gaunamą informaciją, tuo tarpu kai „pažvelgti į vidų“, klausyti savo kūno ar stebėti proto virpesių mūsų kultūroje praktiškai nemokoma.

 

Ciklinė meditacija skatina komunikacijos su savo paties kūnu, jautrumo jo signalams atsistatymą.

 

Fiziškai Ciklinės meditacijos praktika yra visiškai nesudėtinga – keletas paprastų pozų, nesvarbu, kaip jos atliekamos geometriškai – reikia tik daryti lėtai, „kaip gaunasi“. Asanų užduotis čia – vidinių pojūčių stebėjimas savo kūne būnant skirtingose pozose.

Praktika pradedama mantra, kaip yra įprasta tradicinėse indiškose jogos mokyklose.

 

Svarbus praktikos akcentas – „vidinio stebėtojo“ pozicija.

 

Kokius pojūčius ir proto būsenas bepastebėtų praktikuojantysis, jis turi stebėti juos lygiai, neprisirišant, neanalizuojant ir nesijaudinant (dėl įtampos išlaisvinimo kūne gali atsirasti trumpalaikių skausmingų jutimų, dažniau – buvusių traumų vietose, taip pat galimos ir trumpalaikės emocinės būsenos kaitos. Praktikuojantysis mokosi stebėti, išlaikydamas vidinio savo „atramos taško“ ramybę ir stabilumą (terminas „drašta“ sutinkamas jau pirmosiose Joga Sūtrų šlokose). Taip paprasta relaksacijos technika tampa laipteliu kelyje į Radža jogą.

 

Dar vienas svarbus praktikos aspektas yra garsų giedojimas mintimis nukreipiant garsines vibracijas į vieną ar kitą kūno dalį, dar gilesniam atsipalaidavimo efektui. Tradicinė joga turi visą eilę vadinamų „Nada pranajamos“ („nada“ – sanskr. „garsas“) technikų. Pvz. Bramari pranajama (aprašyta jau Hatha yoga pradipikoje, Brahma mudra pranajama (naudojamos Svami Gitananda Pondicherry ašrame) ir kt.

 

Dar plačiau garsai naudojami Mantra jogoje.

Ciklinės meditacijos metu mantros „Om“ garso vibracija dalinama į ilgus garsus A, U, M – kartu nukreipiant dėmesį į tam tikras kūno vietas veikia kaip psichosomatinė relaksacijos technika, kurios efektą gali pajusti kiekvienas.

 

Praktika užbaigiama „Omkar – dhyana“ – mantros „Om“ garsų meditacija, kai gulint šavasanoje giedama mantra, mintimis paskirstant jos vibracijas po visą kūną.

 

Visa Ciklinės meditacijos sesija trunka apie valandą laiko.

Joga Nidra bei Ciklinė meditacija yra efektyvios gilaus atsipalaidavimo technikos, nereikalaujančios jokio ypatingo pasiruošimo jogoje.

 

Šios praktikos mokiausi „Yoga 108“ jogos mokytojų kursuose (vad. M Baranov ir I. Zhuravlev) yoga108.com/teachers-training (esu sertifikuota šios mokyklos atstovė).

 

Violeta Gavelienė  (šaltinis - www.mahadev108.com)